Ingénieur système Icc ATS / Icc ATS System Engineer

August 10 2022
Industries Architecture, Engineering and related
Categories Engineering, HR, Training, HRIS, ATS
Montreal, QC

Leading societies to a low carbon future, Alstom develops and markets mobility solutions that provide the sustainable foundations for the future of transportation. Alstom’s products portfolio ranges from high-speed trains, metros, monorail, trams and e-buses to integrated systems, customized services, infrastructure, signalling and digital mobility solutions. With Bombardier Transportation joining Alstom on January 29, 2021, the new Group’s combined revenue amounted to €15.7 billion for the 12-month period ended March 31, 20201. Headquartered in France, Alstom is now present in 70 countries and employs 75,000 people. www.alstom.com

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Objet de l’emploi (Ingénieur Système ICC ATS)

Le but est d’accomplir un mandat d'ingénieur système ICC (Integrated Control Center) ATS dans le cadre de différents projets ICC qui fournissent généralement un système ICC composé d'au moins un produit ICONIS et d'au moins l'un des sous-systèmes suivants : SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition), ATS (Automated Train Supervision) et MSM (Maintenance and Security Management).

Il est important de mentionner que l'Ingénieur Système ICC ATS se concentrera sur le sous-système ATS qui, selon le contexte du projet, s’appelle parfois aussi CS (Control System) ou TCS (Traffic Control System).

Dans une première phase, l'Ingénieur Système ICC ATS participera à la définition détaillée des spécifications du projet RER. Dans une deuxième phase, correspondant aux étapes ultérieures du projet RER ou d’autres projets futurs, son mandat sera étendu à un rôle complet d'Ingénieur Système ICC ATS, tel que décrit ci-dessous.

Contexte:

Chez Alstom, un ingénieur système ICC est généralement impliqué au début et à la fin du cycle de développement en V d'Alstom, plus précisément pendant les phases de spécification et d'architecture du système, d'intégration et de validation d'un projet ICC donné. Une autre partie importante du mandate consiste à examiner la documentation des sous-systèmes et à fournir un soutien aux équipes des sous-systèmes pour assurer la cohérence des sous-systèmes avec l'ensemble du système. L'Ingénieur Système ICC ATS se concentre sur le sous-système ATS mais participe également aux activités système, liées à l'ATS.

Le Projet RER vise à livrer un ICC basé sur un Système composé de plusieurs sous-systèmes, comme suit : Système de Contrôle de Trafic qui est en fait un ATS (Supervision Automatique des Trains), SCADA (Contrôle de Supervision et Acquisition de Données), MS (Système de Gestion), SIM (SIMulation environment), IPS (Integrated Playback System), GCS (Global Common Services) qui est en fait un middleware.

Le rôle principal de l'Ingénieur Système ICC ATS sera de définir l'architecture du système ainsi que la conception détaillée du sous-système ATS et éventuellement, dans la phase ascendante du cycle en V, de suivre et de soutenir les activités d'intégration et de validation du même sous-système. À l'occasion, selon les résultats de la validation, l'Ingénieur Système ICC ATS devra mettre à jour les spécifications ou les documents de conception, déjà existants.

À terme, dans le cadre des projets ICC ultérieurs, l'Ingénieur Système ICC ATS assumera un ensemble complet de responsabilités, telles que définies ci-dessous.

Objectifs

Rédiger et mettre à jour les spécifications système du sous-système ATS, telles que les documents SuRS et SuHMID, en veillant à ce que toutes les exigences soient réalisables et mesurables ; rédiger des Documents de Contexte Opérationnel (dont les User Stories) et les présenter aux autres équipes.

À l’occasion, mettre à jour les sections liées à l'ATS dans les spécifications système, telles que les documents SyRS, SyHMID, SyAD, SyID

Participer au processus d'intégration des versions livrées par des différents sous-systèmes, les produits Alstom et les interfaces externes

Participer au processus de validation du système et/ou du sous-système dans son ensemble (en incluant les différents sous-systèmes, les produits Alstom et les interfaces externes) et s'assurer qu'il répond à toutes les exigences, conformément à la documentation d'Alstom et au contrat initial avec le Client.

Mesure d’attente des Objectifs

Respecter tous les indicateurs de projet QCDP (Qualité, Coût, Délai, Performance de livraison)

Obtenir l'approbation du client pour tous les documents créés/mis à jour, liés aux spécifications, à la conception, à l'intégration et à la validation du projet

Atteindre tous les objectifs globaux d’Alstom

Responsabilités

Globalement:

• Concevoir une solution système en ligne avec les besoins du projet

• Identifier les spécificités projet (en anglais GAP) et les solutions possibles pour les combler

• Discuter les solutions système avec le Client

• Gérer les solutions système tout au long de l'exécution du projet

• Gérer les interfaces internes et externes

• S'assurer que les composants de la solution sont développés correctement

• Définir les règles des applications ainsi que le processus d'ingénierie

• Déterminer la stratégie de migration et de déploiement du système

• Intégrer les composants de la solution dans le système fonctionnel

Spécifications du système et/ou du sous-système et conception de l'architecture :

• Rédiger les spécifications du système et/ou du sous-système (exigences) et la description du contexte opérationnel

Mettre à jour la documentation de conception en fonction des revues internes (par les pairs) ou des commentaires des clients

• Mettre à jour et clarifier les spécifications (exigences) lors des phases de conception, de développement et de présentation des maquettes

• S'assurer que l'architecture et la conception du système sont conformes aux exigences RAM, sécurité, qualité et cybersécurité

Intégration système et/ou sous-système :

• Valider les procédures techniques définissant l'intégration du système, des sous-systèmes et des interfaces externes

• Assurer le suivi et fournir des conseils sur toutes les activités d'intégration entre le système, les sous-systèmes et les interfaces externes

Validation du système et/ou du sous-système :

• Suivre et fournir des conseils sur toutes les activités de validation au niveau du système, envoyer les anomalies identifiées aux sous-systèmes si nécessaire

• S'assurer que le système et/ou le sous-système est conforme à toutes les exigences du système et au contrat client d'origine ainsi qu'à toute autre exigence implicite en résultant

Support et suivi de la traçabilité des exigences, à partir du niveau système, jusqu'aux sous-systèmes et aux interfaces externes

PROFIL RECHERCHÉ :

Baccalauréat en génie électrique, en automatisation ou l’équivalent

Membre de l’Ordre des Ingénieurs du Québec (OIQ) ; Membre de l’Ordre des Ingénieurs Professionnels de l’Ontario (PEO) serait un atout

Expérience technique

5 ans d’expérience dans l’industrie ferroviaire

10 ans d’expérience en ingénierie système (spécifications système, architecture système, intégration de systèmes)

5 ans d’expérience avec des grands systèmes de centre de contrôle (transport, énergie, pipeline et similaires) et leurs défis d’intégration typiques

3 ans d’expérience avec au moins un produit ICONIS (ATS CF, ATS CT, S2K-AGUI, S2K-UHMI)

Connaissance de l’industrie ferroviaire, ATS, SCADA, système de gestion des incidents, centre de contrôle

Aptitudes et compétences comportementales et techniques

Solides compétences relationnelles et interpersonnelles

Excellentes compétences en communication orale et écrite, en anglais, ainsi que d’excellentes compétences en présentation, obligatoire

La maitrise du Français sera considérée comme un atout

Capacité de comprendre et d’écrire des scénarios opérationnels (User Stories)

Capacité de prise de décision technique, jugement judicieux, leadership, résolution de problèmes

Expérience avec Windows et Windows Server.

Expérience avec MS Office (Word, Excel, PowerPoint, Project)

Connaissance des outils de gestion de la configuration (Clearcase, Perforce)

Connaissance des outils de gestion de requis (DOORS), un atout

Connaissance de VM Ware, principes de base de SQL Server

Connaissance des principes de cybersécurité

Connaissance des principes Agile

À l’occasion, dans d’autres provinces canadiennes (c.-à-d. l’Ontario) ou à l’étranger, pour aider à différentes activités d’intégration et aux essais sur le terrain

English Version Below:

Purpose of the Job

To fulfill an ICC (Integrated Control Center) ATS System Engineer mandate within the context of different ICC Projects which typically deliver one ICC System consisting of at least one ICONIS Product and at least one of the following subsystems: SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition), ATS (Automated Train Supervision) and MSM (Maintenance and Security Management).

It is important to mention that the ICC ATS System Engineer’s focus will be the ATS subsystem and that, depending on project context, customer preference or other reasons, the latter might sometimes be also referred as CS (Control System) or TCS (Traffic Control System).

In a first phase, the ICC ATS System Engineer will participate in detailed specification definition on the RER Project. In a second phase, the mandate will be to perform a complete ICC ATS System Engineer role in subsequent phases of RER Project or other ICC Projects, as described below.

Organisation Structure

Alstom, Americas Region, DI&S (Digital & Integrated Systems) Organization, ICC Department, ICC Engineering Team

Organisational Reporting

Hierarchically reporting to the ICC System Engineer Manager or ICC Engineering Manager

Functionally reporting to the PrEM (Project Engineering Manager), ATS leader, or equivalent Engineering Leader on the assigned project

Network & Links

Alstom Systems & Products Community

Alstom Methods & Tools Community

RER project:

  • Project Core Team
  • System Team
  • Design Team
  • Integration Team
  • Validation Team
  • Safety Team
  • Quality Team
  • Product Team
  • Tech Center (Development and Subsystem Validation teams)
  • Customer
  • Interface Partners

Project EHS Manager/Coordinator or RC EHS Manager/Engineer

Context:

At Alstom, an ICC System Engineer is typically involved at the beginning and at the end of Alstom’s development Vee-cycle, more precisely during the system specification & architecture, integration and validation phases of a given ICC Project. Another important part of the mandate is to review subsystem documentation and provide support to subsystem teams to ensure consistency of subsystems with the overall system. The ICC ATS System Engineer focuses on ATS Subystem but also participates to ATS-related System activities.

The RER Project is aiming to deliver an ICC based on a System consisting of several subsystems, as follows: Traffic Control System which actually is an ATS (Automatic Train Supervision), SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition), MS (Management System), SIM (SIMulation environment), IPS (Integrated Playback System), GCS (GTCS Common Services) which is actually a middleware.

The main role of the ICC ATS System Engineer will be to define the system architecture and the detailed design of the ATS Subsystem and eventually, on the ramping phase of the Vee-cycle, to follow up on, and support the, integration and validation activities of the ATS Subsystem. Occasionally and following the tests results, the ICC ATS System Engineer will be required to update already existing specification or design.

Eventually, within the context of subsequent ICC Projects, the ICC ATS System Engineer will be required to assume a complete set of responsibilities, as defined below.

Objectives:

To write and update System specifications of the ATS Subsystem, such as SuRS, SuHMID documents, ensuring that all requirements are achievable and measurable; to write Operational Context Documents (including User Stories) and present it to the other teams.

To, occasionnaly update ATS-related sections in System specifications as SyRS, SyHMID, SyAD, SyID

To participate at the integration process of the released versions of the different subsystems, Alstom Products and external interfaces

To participate at the validation process of the System and/or Subsystem as a whole (including different subsystems, Alstom Products and external interfaces) and ensure it meets all the requirements, as per Alstom documentation and per customer original contract

Measurement

Meet all the Project QCDP (Quality, Cost, Delivery Performance) indicators

Receive customer approval for all the created/updated Project Specification-, Design- and Integration and Validation-related documents

Meet all the Alstom-related objectives

Responsibilities

Overall:

  • Design system solution in line with project needs
  • Identify project gaps and evolution path for solutions
  • Discuss system solution with the customer
  • Manage system solution throughout project execution
  • Control internal and external interfaces
  • Ensure solution components are developed properly
  • Define application rules and engineering process
  • Determine system migration and deployment strategy
  • Integrate solution components into functional system

System and/or Subsystem specifications and architecture design:

  • Write System and/or Subsystem specifications (requirements) and Operational context description
  • Update design documentation based on internal (peer) reviews or customer comments
  • Update and clarify the specifications (requirements) during the design, development, and mock-up presentation phases
  • Ensure the system Architecture and design complies with the RAM, Safety, Quality and Cybersecurity requirements

System and/or Subsystem integration

  • Validate technical procedures defining the integration of System, Subsystems and external interfaces
  • Follow-up and provide advice on all the integration activities between the System the Subsystems and external interfaces

System and/or Subsystem validation

  • Follow-up and provide advice on all the validation activities at System level, dispatch identified anomalies to Subsystems if necessary
  • Ensure that the System and/or Subsystem complies with all the System requirements and the original customer contract as well as with any other implicit requirements resulting thereof
  • Support and follow up on Requirements Traceability, starting from the System level, to subsystems and to external interfaces

Business Understanding

Railroad industry knowledge, ATS, SCADA, Management System, Integrated Control Center

Educational Requirements

Bachelor’s degree in electrical engineering, Automation, or equivalent

Member of Ordre des Ingénieurs du Québec (OIQ) and/or Professional Engineers of Ontario (PEO) an asset

Technical Knowledge / Experience

5-year experience in Railway industry

10-year experience in System Engineering (System Requirements, System Architecture, System Integration)

5-year experience with large Control Center Systems (Energy, Pipeline and similar) and their typical integration challenges

3-year exposure to at least one ICONIS Product (ATS CF, ATS CT, S2K-AGUI, S2K-UHMI)

Behavioural and Technical Skills / Competencies

Strong relationship building and interpersonal skills

Excellent oral and written communication skills in Englis, as well as excellent presentation skills

Knowledge of French would be an asset

Ability to understand and to write User Stories (Operational scenarios)

Ability of technical decision making, sound judgment, assertiveness, problem solving

Experience with Windows and Windows server.

Experience with MS Office (Word, Excel, PowerPoint, Project)

Knowledge of configuration management tools (Clearcase, Perforce)

Knowledge of requirement management tool (DOORS), an asset

Knowledge of VM Ware, SQL server basics

Knowledge of CyberSecurity principles

Knowledge of Agile principles

Occasionally, in other Canadian provinces (i.e. Ontario) or abroad, to assist at different integration and field-testing activities

Le masculin a été utilisé à des fins d'allègement de texte, et ce, sans préjudice pour la forme féminine

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